Τρίτη 26 Μαΐου 2015

Παροχή Πόσιμου Ύδατος στις καταστροφές: Θεσμικό πλαίσιο - Ρόλοι και αρμοδιότητες εμπλεκόμενων φορέων - Διασφάλιση ποιότητας παροχής πόσιμου ύδατος
Σχετ: 1. Ν. 3013/2002 (ΦΕΚ 102/A) «Περί Αναβάθμισης Πολιτικής Προστασίας και λοιπές διατάξεις»
2. YA 1299/2003 (ΦΕΚ 423/Β) «Έγκριση του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας με την συνθηματική λέξη "Ξενοκράτης'»
3. Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» και τα εκτελεστικά Π.Δ. που έχουν εκδοθεί
4.  Το υπ' αριθ. 5425/26.06.2008 έγγραφό μας
5. Το υπ'αριθ. 5941/23.09.2014 έγγραφό μας προς το ΥΠΕΚΑ/Ειδική Γραμματεία Υδάτων και το Υπουργείο Υγείας/Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας
6. Το υπ'αριθ. Γ1δ/Γ.Π.83253/11.11.2014 απαντητικό έγγραφο του Υπουργείου Υγείας/Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας
7. Το υπ'αριθ. 7506/20.11.2014 έγγραφό μας προς το ΥΠΕΚΑ/Ειδική Γραμματεία Υδάτων
Η καταστροφή του δικτύου ύδρευσης, συνεπεία φυσικών καταστροφών (π.χ. σεισμών, έντονων καιρικών φαινομένων, πλημμυρών κλπ.), ατυχήματος ή βλάβης σε αυτό ή τρομοκρατικής ενέργειας, εντάσσεται στην κατηγορία των τεχνολογικών καταστροφών (Σχέδιο «Ξενοκράτης» ΦΕΚ 423 Β'/ 10.04.2003) (σχετικό 2) και έχει ως πιθανή επίπτωση την υποβάθμιση της ποιότητας του πόσιμου ύδατος, με την είσοδο σε αυτό ξένων υλών (αιωρούμενα σωματίδια, χώματα, λάσπες, ρυπογόνες ουσίες, κ.λ.π.). Το τελευταίο θέτει σαφώς σε κίνδυνο τη ζωή και την υγεία των ανθρώπων, καθώς και διαταράσσει την οικολογική ισορροπία.

Για τους ανωτέρω λόγους, στις περιπτώσεις καταστροφής του δικτύου ύδρευσης εξαιτίας φυσικών καταστροφών, ατυχήματος ή βλάβης σε αυτό ή τρομοκρατικής ενέργειας, οι αρμόδιοι φορείς (Υπεύθυνοι Ύδρευσης, αρμόδιες Δ/νσεις των Γενικών Δ/νσεων Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειών, Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας), οφείλουν να συνεργάζονται με τις Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, με απώτερο σκοπό την άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών των πληγέντων σε πόσιμο νερό, μέχρι την αποκατάσταση της παροχής του πόσιμου ύδατος που πληροί της προδιαγραφές ανθρώπινης κατανάλωσης. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι οι Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων θα πρέπει να έχουν πλήρη εικόνα των δράσεων και των αρμοδιοτήτων των σχετικών φορέων και να συνδράμουν, βάσει των αρμοδιοτήτων τους, το έργο των φορέων αυτών κατά τη διάρκεια μίας έκτακτης ανάγκης.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω, η Δ/νση Σχεδιασμού & Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε το υπ' αριθ. 5425/26-06-2008 έγγραφό της (σχετικό 4) με θέμα: «Παρακολούθηση της ποιότητας των υδάτων και αντιμετώπιση της ρύπανσης και παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου ύδατος». Στο ανωτέρω έγγραφο και συγκεκριμένα στο Παράρτημα ΙΙ «Ενημερωτικός Φάκελος για την ποιότητα του πόσιμου ύδατος»,
προσδιορίστηκαν με αναλυτικό τρόπο το θεσμικό πλαίσιο, καθώς και οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες των εμπλεκομένων φορέων σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο στο πλαίσιο της παρακολούθησης της ποιότητας του πόσιμου ύδατος, με σκοπό την ενημέρωση των Δ/νσεων Πολιτικής Προστασίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (πρώην Δ/νσεων Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών) και των Αυτοτελών Δ/νσεων Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών (πρώην Γραφείων Πολιτικής Προστασίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων).
Από την έκδοση του ανωτέρω εγγράφου επήλθαν τόσο διοικητικές μεταβολές στις δομές της Αυτοδιοίκησης (Δήμοι, Περιφέρειες και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις) με την ψήφιση του Ν.3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (σχετικό 3), όσο και τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει το πεδίο της παρακολούθησης της ποιότητας του πόσιμου νερού, με αποτέλεσμα να κριθεί αναγκαία η αναθεώρηση του «Ενημερωτικού Φακέλου για την ποιότητα του πόσιμου ύδατος».
Ο αναθεωρημένος πλέον φάκελος, τον οποίο και σας αποστέλλουμε προς ενημέρωσή σας, αποτελείται από τα εξής Μέρη:
- Μέρος 1ο: Θεσμικό Πλαίσιο
- Μέρος 2ο: Βασικές Έννοιες
- Μέρος 3ο: Ποιοτικές προδιαγραφές για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης
- Μέρος 4ο: Παρακολούθηση ποιότητας νερού ανθρώπινης κατανάλωσης (έλεγχοι)
- Μέρος 5ο: Εργαστηριακοί έλεγχοι για την παρακολούθηση του πόσιμου νερού
- Μέρος 6ο: Υγειονομική αναγνώριση
- Μέρος 7ο: Αρμόδιοι φορείς για τη διασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού
- Μέρος 8ο: Μέτρα για τη διασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού σε έκτακτες καταστάσεις. Ο φάκελος συμπληρώνεται από Παράρτημα, το οποίο περιλαμβάνει τους εξής τέσσερις (4) Πίνακες:
- Πίνακας 1: Παραμετρικές τιμές για πόσιμο νερό (υπόκεινται σε ελεγκτική παρακολούθηση, Παράρτημα Ι, ΚΥΑ ΔΥΓ2/ΓΠ/οικ. 38295/2007 και υπό τους περιορισμούς που αναφέρονται στο εν λόγω Παράρτημα).
- Πίνακας 2. Παράμετροι που υπόκεινται σε δοκιμαστική παρακολούθηση (ΚΥΑ ΔΥΓ2/ΓΠ/οικ. 38295/2007 και εγκύκλιος Υπουργείου Υγείας ΔΥΓ2/οικ.42736/16.05.2014).
- Πίνακας 3. Παράμετροι που υπόκεινται σε συμπληρωματική παρακολούθηση (ΚΥΑ ΔΥΓ2/ΓΠ/οικ. 38295/2007).
- Πίνακας 4. Δράσεις για τη διασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου νερού σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Σημειώνεται ότι θέματα προστασίας και διαχείρισης υδάτων πριν την χρήση τους ως πόσιμο νερό ανθρώπινης κατανάλωσης - δηλαδή πριν τη διοχέτευσή του από νέα πηγή υδροληψίας (γεωτρήσεις, υδρομαστεύσεις κλπ.) με προορισμό του την ανθρώπινη κατανάλωση, αποτελούν αρμοδιότητα της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΠΔ 100/2014, ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ', Ν. 3199/2003) και των Διευθύνσεων Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (Ν. 4117/2013, άρθρο πέμπτο, παρ. 1, σημ. στ) και δεν αποτελούν αντικείμενο του παρόντος.
Οι Αυτοτελείς Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών στις οποίες διαβιβάζεται το παρόν, παρακαλούνται για την άμεση αναπαραγωγή του παρόντος μαζί με το συνημμένο φάκελο και την αποστολή του στα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων και στις Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων, με εξαίρεση:
- τις Περιφερειακές Ενότητες Κερκύρας, Λέσβου και το Νομό Δωδεκανήσου, όπου θα πρέπει να αποσταλθεί στις Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας των οικείων Περιφερειών
- την Περιφέρεια Αττικής, όπου θα πρέπει να αποσταλθεί στις Δ/νσεις Περιβαλλοντικής Υγιεινής & Υγειονομικού Ελέγχου των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων, πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, για την οποία, θα πρέπει να αποσταλθεί στη Δ/νση Δημόσιας Υγείας, Κοινωνικής Μέριμνας, Υγειονομικού Ελέγχου & Περιβαλλοντικής Υγιεινής της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων και
- τη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, όπου θα πρέπει να αποσταλθεί στη Δ/νση Περιβαλλοντικής Υγιεινής & Υγειονομικού Ελέγχου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης).
Οι Δ/νσεις Πολιτικής Προστασίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων στις οποίες διαβιβάζεται το παρόν, παρακαλούνται για την άμεση αναπαραγωγή του παρόντος μαζί με το συνημμένο φάκελο και την αποστολή του στα Γραφεία των κ.κ. Δημάρχων και στα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας όλων των Δήμων των οικείων Περιφερειών.
Η Δ/νση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών βρίσκεται στη διάθεση των αποδεκτών του παρόντος φακέλου για τυχόν πληροφορίες ή διευκρινήσεις. Αντίγραφο του ενημερωτικού φακέλου θα αναρτηθεί στον ιστοχώρο της Γ.Γ.Π.Π.http://www.civilprotection.gr

Ενημερωτικός φάκελος με τίτλο «Ποιότητα Πόσιμου Ύδατος και kαταστροφές: Θεσμικό Πλαίσιο- Ρόλοι και αρμοδιοότητες εμπλεκόμενων φορέων» (27 σέλίδων)

Ο Διευθυντής
Φοίβος Θεοδώρου

Δεν υπάρχουν σχόλια: