Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014

Α.Αλεξόπουλος "Θέλουν να αποδυναμώσουν και να διαλύσουν τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ώστε να περάσει όλη η διαχείριση σε ιδιωτικά χέρια"

ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΥΡΙΖΑ Β’ ΑΘΗΝΑΣ
ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
 
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ:  θα μείνω πάλι στα τρία θέματα τα οποία είχα βάλει στην προηγούμενη συζήτησή του νομοσχεδίου, δηλαδή, στα θέματα που αφορούν την ΕΥΔΑΠ, στα θέματα που έχουν σχέση με τη Διοικητική Αρχή των Φραγμάτων και θα πω και δύο πράγματα για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Είναι προφανές ότι οι απαντήσεις που έδωσε σήμερα ο Υπουργός σε σχέση με τους στόχους και τους σκοπούς τους οποίους υπηρετούν οι ρυθμίσεις και έχουν σχέση με την ΕΥΔΑΠ, δεν ήταν ικανοποιητικές και δεν απάντησαν στα ερωτήματα τα οποία είχα θέσει. Από τις απαντήσεις όμως προκύπτει αβασάνιστα ότι ο στόχος της διάταξης αυτής είναι να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ, η οποία όπως ξέρετε όλοι, μετά την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν μπορεί να γίνει πλέον και ως εκ τούτου αναζητούνται άλλοι μέθοδοι προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση αυτή.

Θα ήθελα να υπενθυμίσω εδώ, την προσπάθεια την οποία που είχε κάνει πριν από μερικά χρόνια η ΕΥΔΑΠ, μέσα στα πλαίσια αποπληρωμής των χρεών των Δήμων προς αυτήν, είχε προτείνει στους Δήμους να παραλάβει ή να παραδώσουν οι Δήμοι, το υδρευτικό και αρδευτικό τους δίκτυο, κάτι που όμως ναυάγησε, παρά το γεγονός ότι είχαν υπογραφεί και κάποιες συμβάσεις μου φαίνεται, με κάποιους από τους Δήμους, που εάν δει κανείς τις συμβάσεις αυτές θα έβλεπε, ότι κάθε άλλο παρά προς το συμφέρον των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν αυτές οι συμβάσεις. 

Παρά λοιπόν το γεγονός ότι είχε ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, παραλαβής ή παράδοσης των δικτύων από τους 8 Δήμους της Αττικής, ήρθε νομοθετική ρύθμιση της Κυβέρνησης με την οποία διευθετούντο τα χρέη των Δήμων προς την ΕΥΔΑΠ και ως εκ τούτου δεν χρειάστηκε να επιμείνει η ΕΥΔΑΠ στο να παραλάβει τα δίχτυα.
 Μέσα όμως από αυτή τη διαδικασία, γίνεται πλέον εμφανές ότι η ΕΥΔΑΠ μπορεί να βάλει χέρι, ας το πω έτσι, στα δίκτυα τα υδρευτικά και τα αποχετευτικά και με αυτό τον τρόπο να δοθεί η δυνατότητα στην ΕΥΔΑΠ, να τα παραχωρήσει στη συνέχεια σε ιδιώτες.

Είναι γεγονός ότι η ΕΥΔΑΠ είχε προσωπικό, το οποίο είχε υψηλή τεχνογνωσία, αλλά δυστυχώς σήμερα με τις εφαρμογές των διαφόρων μνημονιακών υποχρεώσεων, έχουμε αποστελέχωση από ικανά και πεπειραμένα στελέχη της ΕΥΔΑΠ, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή μπορώ να πω ότι η ΕΥΔΑΠ δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τους στόχους τους οποίους θέτει ή που μας ανέφερε προηγουμένως ο κ. Υπουργός. Άρα, λοιπόν, δεν νομίζω ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα μεταφοράς τεχνογνωσίας από την ΕΥΔΑΠ στους Δήμους και μάλιστα σε Δήμους εκτός της περιοχής της Αττικής.
 Είναι γεγονός ότι θα μπορούσε η ΕΥΔΑΠ με τη μορφή παροχής συμβουλών στους ΟΤΑ, να βοηθήσει στην αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με την προμήθεια και παροχή αρκετής ποσότητας και καλής ποιότητας νερού ή να διαχειριστεί τα δίκτυα, όμως έτσι όπως είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι εκείνο το οποίο προσπαθεί να γίνει είναι οι ΔΕΥΑ να αποδυναμωθούν, να διαλυθούν και να περάσει η όλη διαχείριση του πολύτιμου αυτού αγαθού που λέγεται νερό, σε ιδιωτικά χέρια.

Θέλω να επισημάνω εδώ ότι οι ΔΕΥΑ λειτουργούν περίπου 35 χρόνια και μέσα σε αυτά τα χρόνια της λειτουργίας τους απέδειξαν με το έργο τους, που αποτιμάται γύρω στα 11 δισ. € περίπου, ότι λειτουργώντας ως αυτοτελείς Δημοτικές επιχειρήσεις με ανταποδοτικότητα και ευελιξία, κατάφεραν να βελτιώσουν σε σημαντικό βαθμό την υπηρεσία ύδρευσης και ιδίως αποχέτευσης, στην περιφέρεια της χώρας μας. 
Και να επισημάνω κιόλας ότι οι ΔΕΥΑ σύμφωνα με τον νόμο 1069/1980 κατέβαλαν ίδια συμμετοχή που έφτανε στο ύψος του 65% κόστους των έργων. Επομένως λοιπόν εάν δούμε ότι ο στόχος είναι η διάλυση των ΔΕΥΑ και η μεταφορά κάποιου τμήματος του προσωπικού των ΔΕΥΑ στην ΕΥΔΑΠ, ο τελικός στόχος είναι το άνοιγμα προς την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ.
 Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το γεγονός ότι μέσα στα σχέδια του Υπουργού, είναι και η σύναψη ενός ομολογιακού δανείου με το οποίο θα χρηματοδοτηθεί η αγορά της ΕΥΑΘ, να γίνει η ΕΥΑΘ θυγατρική της ΕΥΔΑΠ και ο κύκλος της ιδιωτικοποίησης να συνεχιστεί. Μίλησε για το ρόλο και το έργο το οποίο μπορεί να επιτελέσει η ΕΥΔΑΠ νήσων, εκεί θα δούμε ότι γίνεται μια προσπάθεια εισχώρησης ιδιωτικών κεφαλαίων ή ιδιωτικών επενδύσεων, οι οποίοι θα καθορίσουν το πώς θα γίνεται η διαχείριση και η παροχή γλυκού νερού.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η μεταφορά νερού με τα βυτιοφόρα δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνεχισθεί, αλλά δεν είναι δυνατόν να παραδώσεις αυτή την χρήση ή την τροφοδοσία αυτού του πολύτιμου αγαθού, σε ιδιωτικά συμφέροντα και μάλιστα τώρα που έχει ανοίξει ευρέως ιδιαίτερα για τις νησιωτικές περιοχές, η δυνατότητα να καλύπτονται οι ανάγκες με την αφαλάτωση. 
Θέλω να τονίσω εδώ ότι τεχνογνωσία για την αφαλάτωση δεν έχει ΕΥΔΑΠ, όμως πολλές ΔΕΥΑ την έχουν. Αναφέρω συγκεκριμένα την ΔΕΥΑ της χερσονήσου στη Κρήτη, αναφέρω τη ΔΕΥΑ της Σύρου, που εδώ και χρόνια έχει ασχοληθεί με την αντιμετώπιση και την επίλυση του προβλήματος, μέσα από την αφαλάτωση και ως εκ τούτου νομίζω ότι η προσπάθεια η οποία γίνεται τώρα σε σχέση με τη λειτουργία της ΕΥΔΑΠ νήσων, είναι να λειτουργήσουν μονάδες αφαλάτωσης που η εγκατάσταση τους και η διαχείριση τους θα ανατεθεί σε ιδιώτες.
 Θα πούμε και άλλα για την ΕΥΔΑΠ, κατά την συζήτηση αλλά ήθελα να τονίσω αυτά τα πράγματα, μήπως και ο κ. Υπουργός ξαναδεί το θέμα και δεν προχωρήσει παραπέρα.

Σκεφτείτε ένα θέμα μόνο, που θέλω να το πω, στη διάταξη αυτή προβλέπεται ότι ναι μεν μεταφέρεται το δίκτυο των ΟΤΑ στην ΕΥΔΑΠ, αλλά δεν έχει καμία υποχρέωση η ΕΥΔΑΠ, για επενδύσεις εάν κρίνει ότι δεν την συμφέρουν. 
Σε αυτές τις περιπτώσεις το κοινωνικό αυτό αγαθό ποιος θα το προσφέρει; 
Η ΕΥΔΑΠ θα προσφέρει αυτή την υπηρεσία μόνο όταν θα τη συμφέρει και θα αποφέρει κέρδος; Ποιος θα φροντίσει για την τροφοδοσία με νερό; ή θα διαχειριστεί το δίκτυο σε Δήμους και σε περιοχές που δεν αφήνουν κέρδη; Θα ξαναγυρίσουν πάλι στους ΟΤΑ ή θα το πληρώνει το Δημόσιο;

Όσον αφορά την Διοικητική Αρχή των Φραγμάτων, πολύ σωστά επισήμανε ο κ. Καλογιάννης κάποια πράγματα.

Είναι γεγονός ότι μια επιτροπή τετραμελής από την Εθνική Επιτροπή μεγάλων Φραγμάτων έχει επεξεργασθεί ένα Κανονισμό Λειτουργίας μιας τέτοιας Αρχής, έχει κατατεθεί στο υπουργείο από το 2011 και έχει μείνει στα συρτάρια. Στην προηγούμενη μου τοποθέτηση, στην περασμένη συνεδρίαση, αυτό ήθελα να προκαλέσω με την ερώτησή μου, να μας ενημερώσει ο Υπουργός για το εάν έχει υπόψη του ή αν σκοπεύει να την αξιοποιήσει και πότε.

Είχα θέσει και ένα άλλο ερώτημα, για το αν έχουν λάβει υπόψη τους, την εμπειρία η οποία έχει συσσωρευτεί από τη λειτουργία μιας αντίστοιχης Αρχής, της Διοικητικής Αρχής των Σηράγγων, που όμως εκεί θα πρέπει να σκύψουμε και να δούμε με προσοχή τα αποτελέσματα της λειτουργίας της, διότι φαίνεται ότι δεν ήταν και τόσο καλή η λειτουργία της.

Αναφέρω μόνο ένα παράδειγμα που μπορείτε να το ψάξετε, αφορά το πώς έχει λειτουργήσει η Επιτροπή αυτή στη σήραγγα του Τυμφρηστού για παράδειγμα ή από την άλλη μεριά τόσες προτάσεις που έχει κάνει αυτή η Επιτροπή των σηράγγων για την καλύτερη λειτουργία κάποιων άλλων σηράγγων, δεν έχουν ληφθεί υπόψη από τη δημόσια διοίκηση.

Άρα, λοιπόν, έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή δύο εργαλεία, ένα είναι η μελέτη που έχουν κάνει η ομάδα της μεγάλης Επιτροπής των φραγμάτων και το άλλο οι κακές πρακτικές που έχει ακολουθήσει η αρχή σηράγγων και αυτά τα δύο θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη, έτσι ώστε πράγματι να δημιουργηθεί μια αρχή η οποία είναι επιβεβλημένο να υπάρξει και να λειτουργήσει ανεξάρτητα εάν είναι επιταγή της Ε.Ε. ή δεν είναι. Και το λέω αυτό, γιατί στην προηγούμενη μου τοποθέτηση είχα ρωτήσει εάν έρχεται αυτή η διάταξη εδώ να συμμορφωθεί το ελληνικό δημόσιο με μια επιταγή της Ε.Ε. όπως επιταγή ήταν η δημιουργία της αρχής των σηράγγων.

Τώρα, όσον αφορά τα ιδιωτικά Κ.Τ.ΕΟ.. Σας είχα πει ότι μπερδεύτηκα λίγο, διότι με την παρούσα διάταξη, στο άρθρο 21, τροποποιείται η παράγραφος 2 του άρθρου 35 του νόμου του 2001, όπου εκεί στο άρθρο 35, στην παράγραφο 2, την οποίαν εσείς τροποποιείται, εκεί λέει ότι ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. δεν δύναται να ιδρυθούν από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στους τομείς της εμπορίας των αυτοκινήτων και τα λοιπά.

Και ακολουθεί η παράγραφος 3, η οποία λέει η ίδρυση και η λειτουργία ιδιωτικών επιτρέπεται σε περιοχές κ.λπ. κ.λπ… Και άρα εδώ θα έχουμε μια παράγραφο, την 2, που είναι αυτή που έχετε εισάγει εσείς. Η 3 παρ. αποτελεί συνέχεια της 2; Και στη συνέχεια εάν πάμε στο νομό 3710/2008, στο άρθρο 11, εκεί πάλι λέει ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο., όπου εκεί λέει η παράγραφος 3, του άρθρου 34, αλλάζει. Και λέει, η ίδρυση και η λειτουργία ιδιωτικών Κ.Τ.ΕΟ. επιτρέπεται σε περιοχές μη οχλούσας βιομηχανίας, βιοτεχνίας και τα λοιπά. Έχω μπερδευτεί λίγο ποιο αλλάζει ,ποιο μένει και τι είναι εκείνο τελικά το οποίο καθορίζει με σαφήνεια που, πως και κάτω από ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες λειτουργούν και έχουν δικαίωμα να λειτουργήσουν κάποιοι που θα δημιουργήσουν Ιδιωτικά Κ.Τ.ΕΟ..

Και μια ερώτηση και να τελειώσω εδώ και ίσως μας δοθεί η ευκαιρία να τα ξαναπούμε είναι η εξής. Γνωρίζω, αλλά δεν ξέρω αν γνωρίζετε και εσείς, ότι σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, εκτός περιφέρειας Αττικής και Θεσσαλονίκης, έχουν χορηγηθεί άδειες δόμησης για χρήση ιδιωτικού Κ.Τ.Ε.Ο., και ότι οι κτηριακές υποδομές βρίσκονται σε εξέλιξη , κάποια κατασκευάζονται τώρα. Αυτά τι θα γίνουν; πως θα τα επηρεάσει η διάταξη αυτή;

ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Προγραμματίζουμε νομοτεχνική βελτίωση.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Ωραία. Σας ευχαριστώ πολύ.

Πηγή : http://kinisienergoipolites.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: